New Unit: Immigration

Statue of LibertyThanks to the addition of another unexpected day at home (snow day #6), I’ve been able to devote quite a bit of time to the next unit that Spanish IV is going to explore:  Immigration in the United States.  Before I go any further, I must say that I am indebted to the great, original work of Kara Jacobs @(karacjacobs) and the additions of Pilar Munday (@mundaysa) and @cristinaZimmer4. Next, I would like to say that while this is a unit that I will be using with my Spanish IV students, I think that there is material here that can be used with all levels of proficiency, including novice.  I’ve created a database for 29 songs that deal with immigration17 videos that deal with immigration and 35 links on the web for authentic resources both in Spanish and in English.  This is my Pinterest board, where I have been collecting resources for the past several months. Here is the link to the daily lesson plans from my wikispace, El Mundo de Birch which are in development and will be added to on a daily basis for the next month that I am in this unit. As of this writing, there are three full days of lesson plans, with the outline for the next six days.

PREGUNTAS ESENCIALES (2-5 Kara Jacobs)

1     Define la diferencia entre “emgirar” y “inmigrar”. ¿Qué es el Sueño Americano? ¿Ha cambiado el Sueño Americano? Explica tu respuesta.

2     ¿Por qué emigran ilegalmente muchas personas a los Estados Unidos? ¿De dónde es la mayoría de los inmigrantes indocumentados? ¿Cómo llegan algunos? ¿Por qué vienen ilegalmente y no legalmente? ¿Cuál es el proceso de entrar legalmente en los EEUU?

3     ¿Qué pasa ahora con la reforma migratoria en los EEUU? ¿Qué es el DREAM Act?

4     ¿Quiénes son algunos cantantes que cantan sobre la inmigración? ¿Cuáles son sus perspectivas? ¿Cómo son diferentes y/o similares las canciones y los videos? ¿Qué opinas tú de las canciones?

5     En tu opinión, ¿hay una solución al problema? ¿En qué consiste?

EVALUACIONES FORMALES

  1. Evaluación Oral, basada en Pregunta Esencial #2 (el 17/18 marzo) 25 puntos
  2. Free Writes
    1.  Which Way Home (10/11 marzo) 20 puntos
    2. 30 Days Inmigración (13/14 marzo) 20 puntos
  3. Compara y contrasta dos o tres de las canciones en cuanto a sus perspectivas de la inmigración illegal. (I.C.E./Bandera/Pa’l Norte/Pobre Juan) En tu opinión, ¿qué es el mensaje de la canción ? ¿Estás de acuerdo con el mensaje? ¿Por qué sí o no? Apoya (support) tu respuesta conlíneas de la canción. (25 marzo) 30 puntos
  4. Evaluación Oral, basada en Pregunta Esencial #3 después de leer el artículo de CNN       Google Voice response (20 marzo) 20 puntos
  5. Interpretación dramática de una de las canciones ( I.C.E. por La Santa Cecilia, Bandera por Aterciopelados, Pobre Juan por Maná, Pa’l Norte por Calle 13)
  • a. grupos de 3-4 personas
  • b. escriben una “obra” (play) sobre la canción
  • c. presentan la “obra” en clase (sin apuntes)
  • d. 31 marzo, 1 abril,  guión (script) 20 puntos, presentación oral 25 puntos

The initial target vocabulary for this unit: (Quizlet)

  • 1. cárcel
  • 2. castigo
  • 3. ciudadanía
  • 4. ciudadano
  • 5. cruzar
  • 6. discriminar
  • 7. dispuesto a trabajar
  • 8. echar de menos
  • 9. el derecho
  • 10. en busca de
  • 11. extranjero
  • 12. frontera
  • 13. igualdad
  • 14. leyes
  • 15. mudarse
  • 16. país natal
  • 17. población
  • 18. preocuparse por
  • 19. prosperidad
  • 20. seguir las leyes
  • 21. ser testigo (de)
  • 22. tratar (de)
Advertisements

11 thoughts on “New Unit: Immigration

  1. Thank you soooo much for sharing all of this information. I’m in the middle of Esperanza and I’m looking for additional ways to expand this book and make it more meaningful for my students. I’m forever indebted to you.

  2. Another good song the kids like is Superman es ilegal, and there’s also another version: superman es mojado.
    Love your stuff.
    Thanks for sharing so generously.

  3. Hola, que buenos recursos!! I tried to access the lesson plans on the wiki spaces, but I couldn’t. If you don’t feel it’s asking too much, would you email them to me or help me access them on the wiki?
    Mil gracias.

  4. Thank you so much for sharing! I sat down to search for some new ideas for my Spanish 4 honors course and found your site. Very generous to share!
    Thanks so much

  5. Thank you so much for sharing all of your hard work! I was so excited to start this unit with my Spanish 3H kids; however, I have a very short amount of time to complete it and there was so much I wanted to do, it was very overwhelming! This helped greatly!! ¡Muchísimas gracias!

  6. Pingback: The Best Resources for Exploring Immigration in Spanish Class

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s